Pentru cei care au rămas pe scaune așteptând ca filmul să continue cele trei
ore de proiecție li s-au părut doar introducerea, un fel de aperitiv la o masă
copioasă, și frustrarea resimțită din cauza tăieturii nefericite a finalului
nu a făcut decât să incite la căutări pe internet după urma siturilor dedicate
acestei fascinante mitologii generate de J.R.R. Tolkien. Ca să vă scutesc de
căutări prea multe vă invit să facem o excursie în această lume mirifică cu
admiratori fanatici și realizări, uneori, pe măsură.
Să începem
cu filmul
Un sit impecabil făcut prin complexitate și abordare. Având două versiuni, una
pentru cei nu prea amatori de flash, cealaltă cu plug-in-ul în funcțiune și
detectare automată a lui, paginile vă stau la dispoziție cu cele mai interesante
informații cu privire la producerea acestui film. Mici imagini, dar și filme
pentru vizitatorii răbdători sau cu o "țeavă" mai bună, ilustrează tot parcursul
realizării inclusiv modalitățile de construire a decorurilor sau de abordare
a costumelor personajelor.
Avem la dispoziție trei secțiuni. Prima este dedicată filmului și conține informații despre actori, realizatori, personaje, inclusiv limbajul folosit (limba elfilor, dar și accentele specifice fiecăruia). Este foarte interesant din punct de vedere al concepției acestui sit faptul că nu s-a făcut o economie de legături care să permită vizitatorului treceri rapide de la o informație la alta. Din câte mi-am dat seama nu a fost uitat nimeni, persoană sau colectiv, și astfel putem să aflăm toate amănuntele interesante despre participanții la acest proiect foarte ambițios. Cea de a doua secțiune se referă la legendă și aici poți găsi o sumă importantă de imagini. Poate cel mai interesant spațiu este acordat hărții interactive.
Harta
nu este doar un desen pe care te poți plimba sus jos, nord sud, mare mic, ci
și legătura la o bază de date privind povestea în sine. Găsim aici explicații
despre locuri, culturi, personaje, și ele la rândul lor aflate într-o rețea
bine pusă la punct, astfel încât poți afla foarte repede ce te interesează fără
a fi nevoit să parcurgi paginile din urmă. Tot la această secțiune, se pot descărca
diferite savescreen-uri, fundaluri, pictograme sau chiar harta interactivă pentru
uzul pe Palm sau Pocket PC. Cea de a treia secțiune este pentru înrăiți. Un
magazin de suveniruri, mostre din banda sonoră, imagini video, legături la diferite
forumuri de discuții, iată lucruri demne de scormonit.
Situl merită a fi văzut de către oricine, mai ales de cei care doresc să învețe,
pentru că este o experiență interesantă în ceea ce privește completitudinea,
modul de realizarea al interfeței, dinamic și extrem de minuțios, în același
timp fiind elegant și perfect lizibil.
www.lordoftherings.net
Situl
inelelor
Lumea lui J.R.R. Toalkien este un sit dedicat siturilor dedicate...:-) Interesul
este de fapt în a găsi situri noi nu neapărat folosind motoarele de căutare,
ci pagini care să-ți dea posibilitatea de a fi la zi cu noutățile din lumea
virtuală a siturilor pe această temă. Avem trei posibilități de parcurs, după
popularitate, după categorie sau după calitate. Se pot înscrie astfel situri
ce urmează ca după validarea lor ca membri să fie plasate într-un clasament
oarecare conform unui vot înregistrat aici. La data când scriu acest articol
sunt 271 de membrii, dar ei nu sunt chiar toți cei existenți la această oră
în internet.
Situl
nu este pretențios, este doar corect făcut fără a excela în grafică, el dorindu-se
doar un ghid. De altfel în afară de un forum sau niște trimiteri la situri de
cumpărat jucării sau vizionat afișe nu avem mai nimic. De aici se poate pleca
mai departe.
www.tolkienworld.com
Cel mai popular
Am purces la drum alegând cel mai populat din siturile lumii lui Tolkien. În
sfârșit aici
găsim o enciclopedie a mitologiei tolkiene. Din păcate, deși are foarte multe
intrări, unele lucruri esențiale nu le veți găsi aici. Eu am încercat să găsesc
definiția unui hobbit și mi s-a răspuns că încă nu e gata... În schim altele,
mai ales numele personajelor, sunt tratate pe larg cu trimiteri la colaterali.
Mi-a plăcut interfața, în tonul legendelor, și modul discret de a plasa butonul
de votare, fără obligație și fără scoatere de ochi. Poate acesta e motivul pentru
care este cel mai popular sit.
Pe lângă enciclopedie mai avem rezumate ample ale cărților, o cronologie foarte
detaliată, o listă a tuturor cărților lui Tolkien, un script de scriere în tengwar
(atenție la descărcarea fonturilor necesare), generatoare de nume de hobiți,
elfi, pitici sau ce vă simțiți, articole și diferite jocuri sau desene. Desigur
că un concurs de întrebări cu privire la această lume legendară nu putea să
lipsească, precum și un forum sau un loc de pălăvrăgit. Una peste alta situl
este amplu cu multe informații și merită a fi luat în considerare.
www.barrowdowns.com
Cel
mai cel mai
Poate cel mai lucrat sit din punct de vedere multimedia. Spun poate pentru că
nu întotdeauna poți găsi ceea ce te interesează și am dus dorul unei hărți generale
a locurilor legendei. Există una doar pentru trilogie, nu și pentru prima carte
din serie, The Hobbit, și nici pentru postume. De altfel nici aceasta nu este
completă având deseori inscripția "comming soon". Altfel butoane interesante,
grafică bine închegată, dar cu lacune mari privind informația necesară. Un lucru
care mi-a plăcut este calendarul original de la noutăți.
Zina Nails
Ghid
interactiv
Sau Enciclopedia Ardei. "Arda" este numele lumii elfilor în limba lor. Situl
este un proiect personal și este de altfel câștigătorul concursul siturilor
dedicate operei lui Tolkien în poratalul Yahoo. mult mai puțin spectaculos din
punct de vedere al soluției alese (frames), dar mult mai important din punct
de vedere al informației. Nefiind un ambițios, autorul nu a încercat să facă
un sit valabil pentru orice cerință. În schimb a binevoit să pună o pagină cu
restricțiile și modul de funcționare, ceea ce dorim și altora pentru a fi feriți
de surprize.
Cum nu interfața, corectă dacă nu interesantă, este obiectivul acestui sit,
vă voi spune de ce am ales să-l prezint. După cum spuneam informația este aici
principala cauză. poate cel mai complet sit de nume, poate cea mai bună rețea
de informații și fără discuții cele mai bune hărți interactive. Legăturile încrucișate
sunt prezente peste tot în articole, în fișe și în indexurile tematice. 2244
de intrări, dintre care 504 cu definiții exhaustive. Pe lângă indexul alfabetic
putem accesa indexul lacurilor sau al cetăților. Avem la dispoziție și o listă
a diferențelor dintre film și carte, desigur cu legături încrucișate. E adevărat
că imagistica este slabă, dar la cantitatea de date prezentă nu cred că putem
să avem pretenții și de foarte multe imagini. Îmi este clar că pentru un împătimit,
o astfel de enciclopedie (cu trimitere și la una în franceză) este absolut necesară
pentru a avea o referință de căpătâi. O listă completă (sper) a siturilor tolkiene
poate fi deasemenea găsită aici.
www.glyphweb.com/arda/default.htm
Agenția
de Știri
Un subiect atât de vast nu putea să nu aibă și o agenție de știri proprie. Tot
ce vă închipuiți că are CNN-ul veți primi și aici. În primul rând scrisori de
noutăți cu peste 6500 de abonați. Știrile se actualizează zilnic. Căutările
se fac pe bază de cuvinte cheie. Votări interactive cu privire la film vă vor
da posibilitatea să vă spuneți părerea despre prima serie. Următoarele oricum
sunt anunțate la următoarele Crăciunuri. Cum unui sit de senzație îi stă bine
cu bombele mediatice avem la dispoziție rapoarte de spion cu cele mai controversate
știri și comentarii. De exemplu în interviul dat de Orlando Bloom în revista
germană Bravo, acesta ar fi spus că...
www.theonering.net
Limba
După cum ați și auzit în film unul din cele mai interesante aspecte ale mitologiei
tolkiene este lingvistica. Sunt nenumărate siturile care de-a lungul vremii
s-au ocupat cu acest interesant aspect. Unul dintre aceastea, deși e departe
de a arăta foarte frumos sau a fi la înălțime din punct de vedere tehnic, este
www.geocities.com/Athens/Parthenon/9902/.
Îl semnalez în primul rând pentru că autoarea este o adevărată pasionată a lingvisticii
specifice și, de ce nu, o specialistă. Aveți la dispoziție pe lângă lista limbilor
vorbite, alfabetele folosite și ghiduri de pronunție. De altfel se pare că aici
siturile personale devin foarte productive. Un alt loc este www.uib.no/People/hnohf/
unde prezentările sunt foarte complete, inclusiv date istorice, înțelegând prin
istorie parcursul anilor din imaginația lui J.R.R. Tolkien.
În loc de încheiere
Și mai sunt foarte multe. Despre comunitatea strânsă în jurul acestei minunate
mitologii se pot scrie cărți, la fel cum se scriu acum studii importante despre
poveștile acestei lumi. Internetul cred că a fost ocazia unică și excepțională
care a legat oameni din felurite locuri sub o singură flamură. O să rămâneți
uimiți ce arie de răspândire are în lumea reală această comunitate, poate cea
mai importantă existentă la ora actuală. Oricum ar fi să luăm filmul, reușit
sau nu, 13 nominalizări este totuși un succes, lumea elfilor, hobiților, piticilor,
orcilor și altor asemenea ființe fantastice ne rămâne în suflet ca visul nostru
de mai bine indiferent de cât de tineri suntem.
O să-mi fac obiceiul de a comenta diferite situri globale, așa-numitele portaluri,
măcar o dată pe an. Motivul e simplu. Nu cred că la acest nivel de dezvoltare
a internetului în patria noastră cineva cât de cât serios, nu că alții ar fi
neserioși, are cutezanța de a construi un astfel de întreprindere complexă și
ambițioasă care să acopere cel puțin un domeniu de activitate. Ce ar trebui
să conțină un portal pentru a avea șansa ca titulatura să nu fie vorbă-n vânt?
În primul rând, o colecție de legături la cât mai multe situri din domeniul
respectiv. Dacă este un portal general va trebui să dețină o sumă bună de astfel
de referiri din mai multe sfere de activitate, grupate și ierarhizate cât mai
sugestiv pentru a ușura căutarea. Dacă la început orice motor de căutare se
dorea a fi un portal, acum nu se mai poate vorbi de o funcție unică. O altă
caracteristică importantă este furnizarea de știri. Din moment ce se dorește
ca intrarea în internet să fie prin situl respectiv, trebuie asigurat cetățeanul
de un minimum de vești proaspete, care să-l facă să nu mai caute creanga prin
tot felul de alte situri. Apoi diferite utilități de tip chat, forum, poștă
electronică și alte asemenea adăugiri care să satisfacă necesitățile vizitatorului.
Nu e simplu mai ales că o multitudine de astfel de fucțiuni are și un revers
din punct de vedere funcționare. Nu e ușor să construiești ceva care să se încarce
relativ repede și să te trimită urgent unde dorești.
Precizez de la început că nu am făcut o listă completă, nu am cum și nici nu
mi se pare de o importanță capitală. Încerc doar să semnalez probleme și cerințe
unor jucători majori. Cei care nu sunt pomeniți au ocazia să se considere excepționali,
deși eu nu m-aș baza pe aceasta. De limba română nu vorbesc pentru că este o
boală generală. Nu avem capacitatea de a dori să vorbim în propria limbă și
preferăm false scuze tehnice. Mai grav e că am primit astfel de demonstrații
de la programatori, de la care ai pretenția că rezolvă problemele, nu inventează
unele inexistente. În consecință am scăzut din start aprecierile. O fi marfă
să vorbești cu băiat de băiat, dar nu cred că o revistă scrisă-n romgleză v-ar
plăcea.
Ne vom ocupa de marile portaluri românești la ora aceasta, nu pentru că nu le-ați
ști, dar pentru că evoluția lor este un barometru destul de precis în ceea ce
privește stadiul actual al spațiului .ro. Există și unele astfel de situri dedicate
unor domenii, dar multe dintre ele sunt încă la început și cam scârțâie la capitolul
conținut.
Deci să deschidem poarta...
Romania
Online
O evoluție mult mai rapidă decât credeam. După problemele de încărcare de la
apariție, situl a devenit rapid și echilibrat. Știrile sunt de la BBC, avem
și horoscop, nu am nimic împotrivă, prognoză meteo în mai multe orașe, poate
se mai adăugă pe parcurs și o hartă sau amănunte, revista presei, diferite sondaje,
programul tv, programul cinematografelor și recomandări de filme etc. Situl
este reușit din punctul de vedere al designului și are o sumedenie de lucruri
utile. Mi-a plăcut în special faptul că este aerisit și foarte plăcut la vedere.
Utilitățile sunt bine alese și pot fi un sumar de bază pentru oricine ce dorește
să construiască un astfel de sit. Există unele minusuri ce pot fi îndreptate
destul de ușor. În primul rând unele dintre ferestrele ce se deschid la o mărime
fixă și care nu permit redimensionarea. De aici avem neplăcerea de a fi devoiți
să derulăm stânga-dreapta, ceea ce nu este tocmai folositor. O altă problemă,
o semnalez aici deși e general valabilă, ar fi cea a siturilor moarte sau cu
erori de transmisie.
Ar fi de preferat ca referirile la ele să fie scoase după un timp. Apoi în
aceeași idee poate o sortare după un criteriu ales de autorii sitului ar face
bine, deoarece lipsa oricărui criteriu încurcă la căutare. Apoi dacă tot am
vorbit de horoscop ar fi indicat sa nu gasesc aceeași previziune două zile la
rând.
Cel mai important sector al acestui portal este cel financiar. Excelent realizat,
cu știri, date de ultimă oră privind atât cursul valutar cât și piața de capital,
informații utile pentru orice vizitator etc. Paginile bine grupate, păstrând
stilul general al portalului, sunt bogate în informații și instrumente de lucru
cum ar fi convertor valutar, curs la o anumită dată, căutare de acțiune după
indice.
www.rol.ro
Kappa
Are cea mai bogată colecție de adrese de portaluri. Din păcate aspectul grafic
lasă de dorit. În momentul parcurgerii unei categorii, dacă ai și norocul ca
aceasta să fie bogată, citirea devine un lucru anevoios, rândurile lungi și
dese fiind cheia marilor succese... Nici despre stil nu prea putem vorbi în
acest sit, senzația fiind una de lipsă de spațiu și lipsa dorinței de perfecțiune.
Deși știrile la Rompress se pot citi cu diacritice, în fereastra ce își derulează
conținutul acestea lipsesc, diacriticile desigur, nu știrile.
Punctul forte al sitului îl constituie prezența unui catalog al firmelor românești,
la data când scriu acest articol lista cuprinzând 4332 de firme. Spre deosebire
de pagina principală a portalului, aici formele devin mai clare, aspectul mai
îngrijit și, ce e mai important, informația concisă și la obiect. Impresionantă
este și modalitatea în care a fost construită căutarea după diferite criterii
(localitate, denumire, clasă, activitate CAEN etc.). Există chiar și o hartă
interactivă unde poți accesa firmele dintr-un anumit județ. Mai mult decât atât
aceste pagini sunt la dispoziția firmelor ce doresc să aibă prezente datele
de contact pe internet. pe aceeași linie este și secțiune de pagini personale.
Aici se poate să construiești un sit personal simplu și elegant. Există și diferite
moduri de a căuta, inclusiv prin țara de locație sau după interesele afișate.
Se mai poate rafina desigur această căutare, dar administratorii au destul de
mult de furcă la ștergerea siturilor nepersonalizate.
Sunt mai multe utilități existente pe situl acesta. Dintre ele am remarcat
dicționarul explicativ al limbii engleze. Excelent din punct de vedere al timpului
de acces și al complexității răspunsului. Tot la paginile găzduite de kappa
se află și diferite publicații. Din păcate, neprevenit fiind, scrie doar Mozaicul
presei, nu am găsit decât trei ziare, din care unul e oricum mai jos. Mă refer
la Ziarul personal. La fel și la starea vremii unde doar vreo cinci orașe beneficiază
de prognoza meteo.
www.kappa.ro
Alabala
...portocala spune vorba descântecului de v-ați ascunselea. Nu știu de ce, dar
nu-mi place să văd rafturi goale. Pesemne am rămas de pe vremea anterioară cu
o anumită fobie la lipsuri. Aici categorii sunt, slavă Domnului, dar mă întreb
dacă nu ar fi fost normal ca să existe ceva expus să facă poftă și la alții
să se înscrie. Din moment ce există opțiunea de a crea o categorie nu văd de
ce se umple pagina cu subcategorii inutile. Nu am făcut o numărătoare a celor
înscriși, dar nu cred că paginile goale aduc clienți. tot aici mai e ceva. Practica,
de la Yahoo citire, ne învață că subcategoriile din meniul principal pot fi
apelate direct.
Cinstit să fiu așa mi s-ar părea normal. În plus aici există informația cam
câte situri sau firme sunt în așteptarea includerii oficiale în baza de date.
Interesant mi-am spus și m-am uitat la subcategorie. Din păcate am prostul obicei
de a-l pune pe Pristanda să-și numere steagurile. restul sper că-l bănuiți.
Două la școala de fete...
Mi-au plăcut în schimb jocurile interactive. Fiind un pasionat al sokobanului
mi-a făcut plăcere să îl găsesc din nou, excelent realizat și foarte rapid.
la fel sau aproape la fel de bine realizat este și capitolul gastronomic. Spun
la fel de bine pentru că există totuși niște minusuri. De exemplu la inscriere
modul de preparare nu implică numărul de porții, dar la afișare cam asta e.
Și iar am dat de minusul semnalat mai sus. Cauți restaurante și găsești ioc...
Intenția nu face casă bună cu realizarea. Aștept un anunț când se mai umple...
O bilă albă pentru personalizarea sitului. Aici puteți vizita o fotogalerie
sau să participați la lucrările unui cenaclu literar. La acesta din urmă lipsa
diacriticelor joacă unele feste autorilor sitului. A se vedea "Concepte matematice
și filosofice în poezia lui Nichita Stănescu". M-ar fi interesat dar din păcate...
Nu știu ce gândește autorul despre asta.
www.alabala.ro
Portal
Bun nume. Și folositor. Îmi aduce aminte de Marchez. Am mai scris despre acest
sit. Pe scurt și-a găsit un stil pe care îl cultivă și bine face. În cei câțiva
ani de când îl cunosc a evoluat, chiar dacă uneori sinuos. Pesemne preferă ocolișurile.
Eu liniile directe. Dar să lăsăm divagațiile. Interfața grafică elegantă a fost
concepută pentru o parcurgere rapidă și interesantă. Neajunsurile încep de la
numere. Nu le-am înțeles așa cum nu le-am înțeles mai sus. Ce rost are să scrii
patru și să fie șapte în realitate? Mult mai interesantă mi s-a părut sortarea
siturilor înscrise după numărul de accese ce păleacă de aici. Dar dacă într-un
loc greșești de ce nu ai face-o și aici. E de preferat ca vizitatorul să nu
fie aiurit pentru că nu va mai crede nimic.
Pe lângă eleganța designului, pe care am amintit-o, de altfel cu toate minisiturile
derivate au o anumită prestanță și finețe grafică, o altă caracteristică importantă
o constituie informațiile utilitare de tot felul, de la prefixele telefonice
până la adrese de bănci nefalimentate încă. E un punct bun pentru un portal
unde tipul acesta de informație trebuie să fie la îndemână. Subsiturile de care
vorbeam sunt din ce în ce mai diverse. Culinarul și-a îmbunătațit forma de la
ultimul meu articol, Med-info este relativ nou, foarte util, mai ales că am
găsit un dicționar, incomplet deocamdată, dar destul de bogat. Am mai văzut
Mașini, Kiosk, Analyzer, Recomandă. Informații foarte utile și o bună așezare
în pagină. Anumite lucruri îngreuneașă afișarea, cum ar fi de exemplu listele
enorme. poate ar fi fost o idee mai buna ca să se înceapă cu mai puțin lăsând
clientul să mărească numărul de situri afișate.
www.portal.ro
Bumerang
Am și eu o întrebare. Cine s-a gândit că un articol, o știre, un text în general
trebuie să fie centrate? Mi-a plăcut ideea cu minisitul pentru Oscar, mai complet
decât la alții, dar centrarea textului este o catastrofă grafică după părerea
mea. Deși există o listă suficient de mare de adrese ale ziarelor și revistelor,
autorii paginilor au vrut să fie excentrici și au folosit atributul center la
greu. Toate lucrurile erau astfel aliniate și după ceva vreme am renunțat să
mai citesc ceva. De altfel nici nu a putut să fie vorba de noutăți majore sau
de utilități particulare, care să transforme situl în ceva necesar sau să fie
căutat doar pentru acele calități particulare, sau cel puțin eu nu am găsit.
În afară de revista proprie, la care nici acum nu m-am lămurit dacă trebuie
să o ceri număr de număr sau nu, cu toată părerea de rău nu prea am ce semnala.
www.bumerang.ro
Alte concluzii
Există foarte multe situri care la ora actuală de numesc portal. De obicei sunt
doar un soi de motoare de căutare cu ceva utilități. Mai mult sau mai puțin
veți regăsi la ele o parte din observațiile făcute mai sus. În tabelul alăturat
vă ofer o listă pe care puteți să o parcurgeți și să vă alegeți ce doriți. Siturile
de mai sus nu sunt cele mai minunate sau favoritele mele. Am ales doar câteva
nume pentru a vedea cam ce se poate. Nu-i vorbă că vor evolua sau vor deceda
ca orice ființă vie. Depinde de public în special. Evident că nu există o rețetă
bătută-n cuie și ce am spus mai sus sunt doar părerile mele. Personal văd internetul
ca paleta unui pictor unde sunt puse culorile cu care lucrează de obicei. Un
portal trebuie să dea vizitatorului posibilitatea de a-și alege paleta cât mai
variat sau de fapt cât mai personal. În momentul când o astfel de opțiune va
fi îndeplinită cu succes, combinând puterea de căutare, interfața grafică, personalizarea,
domeniul de știri preferat, atunci se cheamă că un portal și-a atins scopul
de a deveni cu adevărat poarta de intrare în internet.
În tabelul alăturat veți găsi și alte situri mai mult sau mai puțin reușite. le veți putea judeca mai bine poate decât mine, dar nu uitați că un portal nu e patul lui Procust.
http://expresiv.rohost.com
http://romania.thebans.com
http://romaniabynet.com
http://search.mic.ro
http://webindex.edison.ro
http://www.acasa.ro
http://www.afla.ro
http://www.archiweb.ro
http://www.axanet.ro
http://www.beautifulromania.com
http://www.betesda.com
http://www.cauta.home.ro
http://www.click.ro
http://www.clopotel.ro/
http://www.ebony.ro
http://www.fast.ro
http://www.gaseste.com
http://www.goldentop100.ro
http://www.index.ro
http://www.index2000.ro
http://www.iromania.com
http://www.la-start.ro
http://www.onlinemedia.ro
http://www.onlinero.com
http://www.plus.ro
http://www.repertoar.ro
http://www.resurse.com
http://www.ro.org
http://www.rofind.com
http://www.romaniacom.home.ro
http://www.rospotline.com
http://www.run.ro
http://www.start.ro
http://www.startpage.ro
http://www.stop.ro
http://www.top100.ro
http://www.unet.ro
http://www.verde.ro
http://www.vreau.com
http://www.zuky.ro
http://zbaghi.hypermart.net
România se află pe locul 12 în lume ca producție de vinuri, având peste 330.000
ha de plantații viticole. La asemenea performanțe și luând în considerare sezonul,
ne-am gândit să aruncăm o privire critică pe siturile producătorilor de vinuri
și, în general, pe siturile dedicate acestora.
Veți vedea că nu stăm rău nici la acest capitol.
Casa
de vinuri Pietroasa
Deși realizatorii sitului ne pun la încercare răbdarea cu niște elemente grafice
care se încarcă într-o veșnicie (unele imagini folosite ca fundal au aproape
80 kB iar majoritatea fotografiilor se apropie de 50 kB), merită să ne oprim
un pic și la sediul virtual al casei de vinuri Pietroasa.
Prezentarea este bine structurată și găsim cu ușurință informații despre toate
produsele. Și nu numai atât: o listă care ne ajută să potrivim mai bine vinul
cu mâncarea, date istorice și câteva adevăruri mai mult sau mai puțin cunoscute:
"consumatorii de vin trăiesc mai mult" sau "cum reacționează
organismul uman la consumul moderat de vin". Un alt element deosebit îl
constituie citatele celebre de pe (aproape) fiecare pagină. Avem chiar și posibilitatea
să candidăm pentru un post în domeniu, însă formularul care trebuie completat
nu este tocmai prietenos. Iar trimiterea lui, ca și a celui de "feedback",
poate genera oricui probleme pentru că este trimis direct din browser (ceea
ce presupune anumite setări).
Realizarea tehnică a sitului este așadar departe de performanță. Am menționat
deja graficele mult prea grele. La astfel de dimensiuni calitatea imaginilor
ar trebui să fie impecabilă. Nu este însă cazul aici... pe majoritatea sticlelor
de vin se pot distinge greu detaliile. Pe anumite pagini apare bara de scroll
orizontală la orice rezoluție. Ceea ce mi s-a părut cel mai enervant este faptul
că este dezactivată funcția butonului secund de la mouse cu scopul de a preveni
furtul de conținut. Cu riscul de a mă repeta, atrag aici din nou atenția că
astfel de măsuri de protecție nu sunt deloc efective deoarece pot fi foarte
ușor ocolite.
Diacriticele lipsesc aproape în totalitate de pe sit. Spun "aproape"
deoarece pe ici-colo mai găsești câte un cuvânt cu "ă" și "î".
Formatarea și paginația lasă și ele de dorit. Așadar, e loc de mai bine. Situl
mai câștigă însă un punct în plus pentru versiunea engleză.
www.pietroasa.ro
Cotnari
Intrarea pe sit este una deosebită. Iar ceea ce m-a uimit de la început a fost
faptul că există și o versiune în limba rusă - pe lângă engleză și franceză.
După ce trecem de "poartă", ajungem direct pe "istorie".
Pagina este un pic prea lungă, poate era mai bine să fie împărțită în mai multe
subpagini. De asemenea, prezența unui buton "Home" cred că ar fi fost
binevenită. O secțiune numită "imagini" își propune să ne delecteze
privirea... însă din păcate fotografiile nu sunt de cea mai bună calitate. Prezentarea
vinurilor de Cotnari este bine realizată, informațiile fiind foarte detaliate.
Asocierea unor versuri populare fiecărui soi în parte mi s-a părut o idee extraordinară:
Cu pârdalnica ei fire, Grasa-i ca un cal arab / Duce-n cârcă om subțire / Dar
prăvale pe cel slab. Bineînțeles că acestea nu au putut fi traduse în versiunile
străine ale sitului. Pe fiecare pagină, în partea stângă ne trage cu ochiul
un afiș "Buy online" (sunt încă în versiunea română!). Se pare însă
că această opțiune este de domeniul viitorului, deoarece "This section
will be available soon! Thank you for your patiente!" Și sunt tot în versiunea
română...
Mi-a plăcut foarte mult meniul de navigare combinat cu ciorchinii și frunzele
de viță de vie. Situl nu este deloc stufos și este ușor de parcurs. Poate un
pic mai mult conținut nu strica...
www.cotnari.ro
Murfatlar
Mă așteptam ca situl acestui producător de vinuri să îl găsesc la www.murfatlar.ro
însă acolo este altceva (vezi prezentarea www.angelli.ro).
După mai multe încercări pe diverse motoare de căutare am ajuns și la adresa
oficială a vinăriei: murfatlarwinery.com.
Prima impresie nu a fost prea bună. Nici nu am fost sigur că este vorba despre
Murfatlarul "nostru"... pentru că numai dacă ai ochi buni, poți distinge
în graficul de pe pagina de intrare "2001 Sauvignon Blanc Murfatlar România".
Faptul că există și o versiune română, pe lângă germană și engleză, m-a convins
până la urmă că sunt la locul potrivit. Fac clic pe aceasta și - spre nemulțumirea
mea - se deschide o fereastră nouă în care începe să se încarce o prezentare
Flash. Să nu credeți că sunt un dușman al Flash-ului, dimpotrivă. Dar până acum
nu am înțeles de ce orice sit realizat astfel trebuie să se deschidă într-o
fereastră separată. Voi reveni asupra problemei...
Nu durează mult și situl este încărcat. Am fost plăcut surprins de designul
ieșit din comun. Tăierea fotografiilor în două părți - imagine propriu-zisă
și schiță - te face să vrei să vezi mai mult. Pozele de petrecere - cu câteva
excepții - par a fi luate dintr-un vechi album de familie dar se potrivesc de
minune cu ideea prezentării. Unele sunt tipic românești (studiați-le un pic
și veți vedea la ce mă refer), fiind înlocuite cu alte imagini mai "normale"
pe variantele germană și engleză. Avem chiar și un fundal sonor pe măsura atmosferei
create, iar faptul că realizatorii nu au uitat butonul de pornire/oprire a sonorului
m-a convins că situl este făcut de profesioniști. Structura este și ea ingenioasă:
omu', soiu' și butoiu' sunt cele trei puncte din meniul de navigare. Am însă
o remarcă: textul este, în general, cu un caracter prea mic și - din acest motiv
- destul de greu de urmărit. Ajungând la secțiunea "Sortimente" suntem
din nou bombardați cu ferestre noi. Preferam ca prezentarea să nu se extindă
în acest fel... Tot la punctul butoiu' am găsit "Poze din străinătate".
Nu pot să îmi dau seama care a fost intenția realizatorilor, însă nu am găsit
nici o poză ci doar o listă cu târgurile internaționale la care s-a participat.
Mai aflăm aici că "producția developată" a fost de 10 milioane de
litri în 2001. Mai multe detalii la acest capitol cred că ar fi fost binevenite.
Pe versiunile celelalte ale sitului găsim însă mult mai multe informații. N-am
înțeles de ce s-a considerat că acestea nu sunt interesante pentru publicul
vorbitor de limbă română. Și dacă tot veni vorba de limba română, trebuie să
atrag (pentru a câta oară?) atenția că nu am găsit nici o urmă de diacritice,
ă-â-î-ș-ț lipsind cu desăvârșire pe acest sit.
În pofida celor câteva abateri, situl constituie una din cele mai deosebite
prezentări virtuale ale unui producător de vinuri din România. O indexare mai
bună la motoarele de căutare și înscrierea în diverse directoare web, l-ar face
cu siguranță mai cunoscut.
Sec de Murfatlar
Păstrăm fidelitatea față de marcă și ne oprim pe situl sortimentului Sec de
Murfatlar. Pe acesta am ajuns printr-o legătură de pe murfatlarwinery.com. Este
remarcabilă inițiativa creării unui sit de sine stătător pentru un singur sortiment.
Ca și pe situl-mamă, prezentarea propriu-zisă se deschide într-o fereastră separată.
Din nou suntem întâmpinați cu un sunet de fundal, de data aceasta însă mult
mai vioi. Nu am putut să îl ascult mai mult de 10 secunde, așa că am apăsat
rapid pe butonul "fără sunet". Nu din cauză că ar fi nepotrivit, dar
în general mă deranjează aceste efecte sonore care se repetă la nesfârșit.
Situl conține cam tot ceea ce poate să îl intereseze pe consumatorul de vin sec.
Realizatorii ne spun clar și răspicat cui se adresează: "dacă nu ai chef
să faci ceea ce vrei să faci fără să te gândești prea mult nu ai ce căuta pe
siteul acesta. sec." Avem așadar o prezentare destul de seacă a sortimentelor
de vinuri seci - albe și roșii :-). Apoi aflăm cu ce fel de mâncăruri se potrivește
fiecare în parte, lucru ce mi se pare extrem de util. Cum altfel aș fi putut
ști că la carnea de miel se potrivește atât un Cabernet cât și un Merlot. Ca
și pe murfatlarwinery.com, textul este prea mic și fără diacritice. Avem de
asemenea posibilitatea de a urmări reclamele care au apărut la TV odată cu promovarea
mărcii respective. Veți avea nevoie de QuickTime și de o conexiune destul de
bună, pentru că un clip are în medie 2-3 MB. Putem vedea însă și posterele care
au apărut în decursul campaniei. Mă așteptam ca dimensiunile acestora să fie
astfel concepute, încât să poată fi salvate ca wallpaper pentru calculator.
Nu este însă cazul. Pe lângă o secțiune destul de firavă cu noutăți, poate fi
consultată o listă a "kefurilor seci" care au avut loc în 2000 și
2001. Și aici am avut neplăcuta surpriză să fiu asaltat de ferestre noi la fiecare
clic.
Așadar un sit reușit, pe gustul celor care "gustă unul sec". Nu uitați
să vă semnați în "guestbook".
www.secdemurfatlar.ro
Angelli
După cum v-am spus, am intrat la adresa murfatlar.ro și, spre surprinderea mea
am descoperit situl Angelli. Cum s-a ajuns la această situație și despre legătura
Murfatlar - Angelli nu cred că are rost să discutăm. Cert este că murfatlar.ro
și angelli.ro sunt identice.
Un sit simplu, atât din punct de vedere grafic, cât și al conținutului. Ceea ce m-a derutat total este meniul de navigare. Atunci când mergi pe unul din puncte, acesta dispare. Ar fi fost mult mai bine să rămână la locul lui și să fie doar dezactivat link-ul respectiv. Fontul serifat folosit pentru prezentarea generală nu este cel mai adecvat iar contrastul dintre text și fundal este destul de slab. Acestea îngreunează mult parcurgerea conținutului. La "produse" avem multe sortimente, însă pe noi ne interesează numai vinul. Imaginile sunt de calitate destul de slabă, însă textul care le însoțește reușește să descrie foarte bine caracterul produselor. Interesant este faptul că se specifică atât temperatura la care trebuie servit vinul, cât și gustările cu care poate fi asociat cel mai bine. În secțiunea "distribuitori" găsim doar o hartă a României și o scurtă explicație. Niște date concrete ar fi binevenite... pentru că s-ar putea să vreau să cumpăr vinurile direct de la distribuitorul din orașul meu J.
La punctul "evenimente" aflăm că "nu sunt evenimente curente".
Situl nu este ușor de parcurs iar un pic mai multă grijă pentru detalii i-ar
fi dat cu siguranță un aspect mai plăcut. Și aici un punct în plus pentru versiunea
engleză.
www.angelli.ro
Jidvei
Nu este doar un sit, ci un ghid complet pentru oricine este interesat de vinuri.
Mai întâi o mică observație: textul putea fi cu o unitate mai mare. Așa, este
dificil de citit, mai ales la rezoluții mari ale monitoarelor. Am rezolvat parțial
problema mărind fontul din browser (View > Text size > Larger în Internet
Explorer sau View > Increase Font în Netscape). Pe alocuri va fi însă afectat
designul general al paginilor. Primul lucru care mi-a atras atenția, intrând
pe versiunea română, a fost "ghidul cumpărătorului". Aici veți afla
tot ceea ce trebuie să știți despre vinuri, în general, dar și o serie de detalii
care vă vor transforma într-un adevărat specialist. Menționez doar câteva: ierarhizarea
vinurilor după tăria alcoolică, explicația prescurtărilor pe care le găsim uneori
pe etichete (DOC, DOCC, CMD, CT, CIB), secretele degustării și servirii, sfaturi
pentru cumpărare etc. Am găsit aici câteva lipsuri: secțiunile "Restaurante"
și "Termeni de specialitate", par a fi în construcție.
Mergând pe prezentarea producătorului vom găsi tot ceea ce ne-ar putea interesa.
Impresionant este portofoliul de premii obținute de-a lungul timpului de vinurile
Jidvei (sunt prezentate toate medaliile obținute la concursuri naționale și
internaționale începând din anul 1958!).
Prezentarea produselor, chiar dacă nu este spectaculoasă, nu lasă nimic la
voia întâmplării. Acolo unde este cazul, sunt disponibile toate variantele în
care este comercializat vinul respectiv. Există și câte o variantă mărită a
imaginilor cu sticlele de vin, astfel încât putem să reținem detaliile, pentru
a ni le reaminti mai ușor când ne aflăm în fața rafturilor dintr-un magazin.
Interesant este faptul că putem oricând sări la varianta engleză a paginii
pe care ne aflăm, chiar dacă situl este realizat cu ajutorul cadrelor. Așadar,
un sit aproape perfect (ar fi fost perfect dacă scrisul era un pic mai mare
și nu lipseau diacriticele).
www.jidvei.ro
Vinterra
Un sit destul de elegant, bine structurat și ușor de urmărit. Nu am găsit însă
versiunea română, pentru că link-urile de pe prima pagină (english/romana/deutsch)
nu duc nicăieri. Așa că am mers pe varianta implicită - engleza. Vinurile sunt
prezentate în cel mai mic detaliu, inclusiv zonele din care provin. Un singur
lucru nu mi s-a părut în ordine, și anume folosirea de fonturi diferite pe unele
pagini. Unitatea sitului nu a fost însă afectată prea mult, așa că trecem cu
vederea. Mai multe nu ar fi de spus.
www.vinterra.ro
The
Carpathian Winery
"Bine ati venit! Sunt Gheorghe si am sa va povestesc despre Carpathian
Winery, care a fost construita lânga via mea". Mi-a plăcut atât de mult
această primă frază de pe sit încât nu am putut să-l trec cu vederea. Cu toate
că folosesc tehnici ceva mai avansate (ASP), paginile suferă foarte mult la
capitolul design și paginație. În ceea ce privește conținutul, găsim într-adevăr
o serie de povești destul de interesante și peste tot suntem însoțiți de acest
personaj "Gheorghe". Pe alocuri suntem însă aruncați fără voia noastră
în versiunea engleză. În plus, există multe secțiuni care sunt în construcție,
iar ultima știre publicată pe sit datează din 27 August 2001, semn că situl
a fost probabil părăsit. Nici rețetele nu le-am găsit, ci doar titlurile lor.
Pe rezoluții mai mici meniul de navigare nu este afișat corect iar defectele
ar putea continua. Ideea generală a sitului este extraordinară, dar finalizarea
nu este deloc reușită (se pare că situl nu a fost finalizat niciodată). Păcat!
www.carpathian-wine.com
In
vino veritas
Sunt doar 3 pagini HTML, deci nu am putea să îl numim sit. Nu trebuie însă trecut
cu vederea, deoarece conține lucruri despre vinuri pe care nu le-am întâlnit
altundeva. Veți afla cum puteți folosi vinul ("de calitate") ca leac.
Iată un exemplu: "pentru durerea de cap, se pun în vin flori de soc și
după 15 minute se pun pe cap, ca o compresă". Trebuie să mărturisesc ca
n-am încercat nici unul din aceste leacuri băbești, dar sunt tare curios dacă
funcționează. Vă las pe voi să descoperiți celelalte "învățături"
de pe sit. Avem aici și legea viei și vinurilor pentru "cine a uitat ca
vinul se mai face si din struguri" - o aluzie tare subtilă la adresa celor
care produc vinuri sintetice. Nu am prea înțeles cui aparțin aceste pagini web
și care este scopul lor, dar avem niște numere de telefon și o adresă de email.
www.vinuri.go.ro
Vin
bun
Ca orice națiune cu tradiție într-ale vinului, trebuie să avem și cel puțin
un portal dedicat în totalitate acestei băuturi. Intrarea pe sit este foarte
bine realizată și, spre uimirea mea, acesta este disponibil în cinci limbi.
Nu îmi vine să cred, așa ca încep cu versiunea italiană.
Pare OK, dar pe alocuri am descoperit câteva secțiuni "under construction".
Legăturile spre franceză, engleză și germană duc însă toate pe versiunea engleză,
care la rândul ei este pe alocuri în construcție. Cu entuziasmul tăiat, intru
pe versiunea română. Găsesc "114 vinuri online" cu diverse posibilități
de căutare: după producător, după regiune, după soi etc. Fiecare sortiment este
prezentat detaliat, cu câte o imagine cu sticla în care este ambalat și eticheta
care îl însoțește. Foarte practic mi s-a părut faptul că la fiecare vin ne este
recomandat și paharul din care trebuie servit. Impresionant. De asemenea, avem
un "ABC al vinurilor" foarte voluminos și interesant, cu informații
dintre cele mai diverse.
Observ și existența unui forum precum și a unui club, dar acestea nu par a
fi prea populate. Situl a fost conceput ca un magazin virtual de vinuri, însă
această facilitate este încă în faza de teste. Din acest motiv lipsește și oferta
specială. În schimb ne putem abona la newsletter, pentru a primi lunar cele
mai actuale informații din lumea vinurilor.
În concluzie, situl nu este încă finalizat, chiar dacă se pare că există de
multă vreme. Ideea unui astfel de portal mi se pare deosebită, iar realizarea
sa nu este cu siguranță ușoară. Așteptăm varianta completă.
www.vinbun.ro
Vinarte
Un alt producător de vinuri cu un sit destul de complex. Găsim toate informațiile
despre companie, podgorii și produse. Vinurile sunt prezentate atât separat,
cât și grupate pe game. Combinația de Flash cu HTML mi se pare destul de reușită,
dar se putea insista un pic mai mult pe așezarea textului în pagină. Ceea ce
mi s-a părut deosebit este faptul că firma are distribuitori în toate colțurile
lumii. La acest capitol mi-ar fi făcut plăcere să găsesc mai multe detalii.
Poate sunt confidențiale :-). Impresionant este faptul că situl este disponibil
în cinci limbi.
www.vinarte.com
Cricova Acorex
Probabil nu ați auzit de acest producător, deoarece este din Republica Moldova.
Analizând siturile românești despre vinuri, am zis să aruncăm și o privire la
vecinii noștri. Acesta este un sit foarte voluminos și bine realizat, disponibil
în rusă, engleză și română. Un intro foarte sugestiv în limba engleză ne pregătește
pentru prezentarea detaliată a acestei firme și a produselor sale. Legătura
spre română nu a funcționat pe prima pagină, așa că am intrat pe engleză și
am schimbat apoi limba. Avem multe opțiuni în meniul de navigare. Pe noi ne
interesează însă mai întâi vinurile. După un pic de chibzuință, intru pe "Producția".
Aici mă întâmpină un motor de căutare destul de complex. Las toate categoriile
pe "Totul" iar baza de date îmi afișează (probabil) toate vinurile.
Numărul de sortimente este impresionant. Fiecare este prezentat în detaliu și
nu lipsesc imaginile (în variantă mică și mare) cu sticla și eticheta.
O altă prezentare interesantă este cea a tehnologiei pentru obținerea vinului.
Sunt menționate toate etapele, de la podgorii la îmbuteliere și terminând cu
depozitarea. În rest, găsim cam tot ceea ce se găsește pe un sit complex: știri,
carte de oaspeți, un concurs, legături, harta sitului etc. Foarte utilă mi s-a
părut secțiunea "Întrebări adresate frecvent vinificatorului", care
cuprinde o listă tip FAQ, cu posibilitatea de a pune întrebări speciale.
Situl este așadar un model demn de urmat.
www.acorex.net
S-ar putea să mai fie și alte situri pe această temă. Le-am prezentat pe cele pe care le-am găsit în motoarele de căutare și care mi s-au părut cele mai interesante. Acestea fiind spuse, vă urez degustare plăcută. Eu m-am hotărât deja cu ce să îmi ud gâtul în seara asta, dar nu o spun pentru a nu vă influența deciziile.
De la an la an prezența românească pe internet se diversifică. Nu numai siturile
personale sau firmele ce-și doresc să își facă simțită prezența în noul comerț
electronic, dar și rapoarte de tot felul. Cum ceea ce numim de obicei "avalanșa
informațională" are drept promotori pe vânzătorii de știri, să vedem ce mai
e nou la capitolul ziare unde unii au rămas pe loc, alții au luat-o înainte,
iar câțiva s-au gândit să-și tragă un drăguț de bizniz electronic doar pentru
diasporă, pe principiul că dolarii lor sunt mai inteligenți decât lei noștri.
Eu le urez succes și la mai mare.
Ce ne dorim de la un ziar pe internet? Să începem cu articolele. Dacă se poate,
să fie toate. Apoi să pot citi normal. Înțeleg prin aceasta un format care să
nu îmi producă dureri de ceafă prin lungimea rândurilor și un contrast bun,
fără "descoperiri" grafice 'telijente. Ar fi importantă prezența unor date sintetice
interesante, cum ar fi vremea, cursul valutar sau stirile cele mai importante.
Din punct de vedere tehnic vom urmări mai ales timpul de încărcare în raport
cu informația paginii respective și arhivele. Orice surplus va fi cotat ca un
bonus dat cititorilor și deci binevenit.
Adevărul
O schimbare fundamentală. Trecerea de la o "ciosvârtă" de ziar electronic la
un sit de amploarea celui de acum mă face să cred că au stat cu folos pentru
a definitiva un model de mult așteptat. Proiectat pentru 800x600 cu spațiul
folosit la maximum, cu o grafică elegantă, fără să fie exagerată, având elemente
distinctive bine definite, paginile acestui sit sunt după părerea mea un bun
exemplu în domeniu. Meniuri multiple, rubricația prezentă atât sus cât și, detaliat,
în subsolul paginii, rezumat cu știrile cele mai importante ale zile, date meteo
și curs valutar, o nouă modalitate de arhivare a numerelor vechi, iată lista
celor mai importante atuuri ale noii prezențe pe internetul românesc. O altă
bilă albă pentru contrast și formatarea paginii. Mai dau una pentru ideea de
trimitere prin e-mail sau de a tipări articolul dorit. Mai mult decât atât,
la transmiterea lui prin poșta electronică poți adăuga o observație și formatul
este la fel cu cel din ziar incluzând și fotografia aferentă. La "bomboane"
putem trece capitolul "Dosare" constituit din articolele apărute în decursul
vremii având ca temă câte o anchetă declanșată de ziarul Adevărul. Recunosc
că am parcurs cu plăcere situl, fără a avea impedimente majore de acces, mai
ales că multitudinea de posibilități oferite sunt gândite în așa fel încât totul
să fie natural și cât mai divers. Încă proaspătă, arhiva este în stare de funcționare
și căutarea merge bine. Poate se vor putea pune acolo și numere anterioare trecerii
la noua formă. Situl este încă în dezvoltare și promite mai multe facilități
precum o galerie foto, legături utile etc.
Să trecem la minusuri. Deși redactorul șef este și poet, nu am găsit acel minim
respect pentru limba română numit "diacritice". Invocarea unor impedimente tehnice
nu este un motiv. Cred că ziarul este e-"cules" și este tipărit cu binecunoscutele
caractere românești. Cred că unele dintre pamfletele dumnealui ar putea fi citite
întocmai și nu aproximate în romgleză. Mde... Apoi ce rost are ca promisiunile
să fie prezente la Dosare? Un mic buton, care să trimită la o pagină unde se
poate citi despre noutăți în sit sau dezvoltarea ulterioară, ar fi fost preferabil.
Acolo putea fi cazat și "My Adevărul", pentru că "under construction" este perimat.
La "Vremea în alte orașe" am găsit un amestec interesant. Parțial noros la Cluj-Napoca
și "Partly Cloudy/ Wind" la Târgu-Mureș. La Constanța nimic deși după semne
tot aia. Un pic de atenție nu ar strica. Tot la neajunsuri trec și adresa unică
de guvernământ pentru toți redactorii indiferent de cât de editorialiști sunt
ei. De altfel la redacție găsim Consiliul Director, dar și trimitere la același
consiliu. Nici aici nu găsim adrese de e-mail. În rest nu se pomenește numele
vreunui redactor, vreunui șef de rubrică... Avem parte în schimb de un statut,
care nu ține loc de informații de contact.
www.adevarul.ro
Cotidianul
Mult mai clasic, situl ziarului Cotidianul nu își propune decât o redare cât
de cât fidelă cu puține plusuri oferite vizitatorilor. În primul rând îți sare
în ochi spațiul folosit neeconomic, lipsa diacriticelor și "fonturile" serifate
împroprii unui contrast bun pe ecranul monitorului. Meniul, plasat doar în stânga
paginii, se schimbă odată intrat pe altă pagină decât prima și crează un discomfort
celui care încearcă să citească, aventură la care va renunța curând din cauza
rândurilor prea lungi. De altfel la rezoluția citibilă de 800x600 butoanele
își pierd acuratețea devenind ușor neclare. Senzația de lucru părăsit la jumătate
e întărită de secțiune "english" unde nu prea am găsit ceva de citit. Știrile
cele mai importante ale zile sunt nefericit plasate într-o fereastră ce se deschide
enervant la fiecare apelare a primei pagini. Motivul l-ați ghicit, "Votați pentru
noi în Top 100". Altfel pe o coloană nesfârșită, pusă în dreapta paginii, sunt
înșiruite alandala titlurile. Dacă în prima pagină butoanele meniului sunt împărțite
după o oarecare logică, pe alte pagini ele sunt puse ototva și nu prea își păstrează
locul. Mai există și titluri subliniate contraindicate pe web datorită conotației
funcționale de a semnala o legătură la altă adresă. Deși la Editorial găsești
adresa de e-mail a lui Octavian Paler (alt scriitor fără diacritice), la redacție
nu mai figurează decât redactorul șef, care oricum nu răspunde la misive. Există
și o pagină de intermedieri la care vezi "job"-uri. De fapt oarece articole
pentru că locuri de muncă în România nu prea sunt pe acolo. Pe scurt o apariție
doar ca să fie. Singurul lucru pe care l-am reținut pentru vizite viitoare a
fost prezența suplimentului LA&I, Litere, Arte, Idei, (www.cotidianul.ro/lai/LAI.htm)
oferit integral în format pdf. Și pentru că veni vorba, revistele pe internet
nu sunt o cultură alternativă...
www.cotidianul.ro
Jurnalul
Național
Un sit ușor de parcurs fără multe surprize, dotat cu toate cele necesare sau
aproape toate pentru că veții găsi doar ă, î și â, dar nu ș sau ț. Spațiu destul
de bine folosit face ca situl să fie citit în mod plăcut, deși trimiterea la
Gazeta Sporturilor ocupă cam prea mult spațiu într-o pagină proprie unei rezoluții
de 1024x768. Există și o arhivă a vechiului sit, soluție bună chiar dacă nu
s-a făcut o reevaluare a lungimii rândurilor. Pe lângă posibilitatea de a tipări
știrea sau a o expedia prin poștă electronică, a fost creată o posibilă particularizare
de intrare pe sit, conform unei înregistrări. O altă notă bună o reprezintă
posibilitatea de a trimite corespondențe și comentarii la articolele apărute.
Din păcate la "link"-uri (de ce nu folosim cuvântul legătură nu înțeleg) sunt
surprinzător de puține, doar cele din trustul de presă care patronează ziarul.
Să fie frica de concurență chiar atât de mare? Totuși este un sit plăcut, util,
chiar dacă nu găsești pe undeva care este componența redacției. Aș fi preferat
o mai mare compactizare pentru a fi citit și pe 800x600, dar, cum în curând
vom trece la rezoluții mai procopsite, nu e bai mare. Interesantă precizarea
numărului de caractere la fiecare articol în rezumat. Un amănunt folositor celor
legați la internet prin dial-up.
www.jurnalul.ro
Prosport
Nu numai cotidienele obișnuite au situri de web, ci și cele specializate, mai
ales cele dedicate sportului, precum Prosport. Situl este vioi interesant și
bine garnisit cu informație, chat, pariuri "live", dar și mondenități despre
soțiile unor fotbaliști. Și aici starea diacriticelor este parțială, ce să-i
faci. Măcar Ovidiu Ioanițoaia este doar jurnalist. Există și posibilitatea de
a da anunțuri, de a face cumpărături sau de a vinde oarece sau de a cumpăra
într-un bazar propriu. Ar fi de preferat și aici compactizarea spațiului folosit
pentru că derularea devine uneori obositoare. M-a bucurat existența forumului
și opțiune de a putea trimite comentarii la diferite articole. Modalitățile
de a fi mereu în contact cu publicul trtebuie să fie exploatate cu atenție,
dar și cu dărnicie. Nu am găsit până acum vreo satistică afirmativă la întrebarea
următoare: există vreo scădere a tirajului în urma publicării totale a ziarului,
revistei, pe internet? În mod normal situl nu este un criteriu de dezavantaj,
ci un mijloc de apropiere. Prosport știe să facă aceasta și cred că beneficiază
de o cotă suficient de bună în urma legăturii directe cu cititorii săi. În cazul
de față a fost adăugat și un loc unde se pot vinde diferite obiecte amatorilor,
mod bun de a îmbina plăcutul cu utilul. tot interesantă mi s-a părut și mica
rubrică de televizări ale unor evenimente sportive.
www.prosport.ro
Dacă stăm să ne gândim bine, știrile de ultimă oră nu mai sunt apanajul strict al ziarelor și atunci te întrebi de ce ai nevoie de un sit pentru un ziar. E nevoie de ceva mai mult decât simpla copie pe ecran. În același timp evoluția unui astfel de sit este o necesitate pentru a capta atenția cititorilor. Din această cauză mi-au plăcut schimbările la față și căutarea unor modalități noi de a veni în contact cu publicul. Nu știu câți dau bani pe existența pe web, dar nu văd un viitor prea interesant hârtiei. Desigur totul e perisabil, cu atât mai mult "scripta manet" e mai adevărată pe internet. Cei care rămân pe loc încăpățânându-se să nu dinamizeze paginile proprii sau să le trateze cu indiferență, mai devreme sau mai târziu vor plăti. Cum? Simplu. Prin a fi uitați.